"Det var det rene chokolade for øregangene."

"Odherreds Kammermusikfestival indbød mandag aften til koncert i Nykøbing kirke med Hafnia Kammerorkester samt pianisten Gustavo Cardinal og trompetisten Joris de Rijbel, alle under ledlse af dirigenten Casper Schreiber.

NYKØBING: Kammerorkestret indledte med to stykker af Carl Nielsen, først "Ved en ung kunstners baare", komponeret i 1910 i forbindelse med maleren Oluf Hartmanns død. Efterfølgende variationer over sangen "Underlige Aftenlufte". Orkestret optrådte fra starten med en varm og tæt strygerklang, hvilket gjorde de to Nielsen stykker til en lyrisk oplevelse. Og som for det sidste stykkes vedkommende i den grad gav sommerstemning i kirkerummet. Herefter var Shostakovichs Koncert for klaver, trompet og strygere med pianisten Gustavo Cardinal og trompetisten Joris de Rijbel på programmet.

SMÅ KOMMENTARER FRA TROMPETEN: På trods af titlen er der tale om en egentlig klaverkoncert, idet klaveret spiller en meget større rolle end trompeten, som kommer med små kommentarer til klaverets stemme og først i sidste sats fylder mere i musikken. Shostakovich skrev koncerten i 1933, og selv om den i mange henseender var mere traditional i sit udtryk, en det var velse i Stalins Rusland på de tidspunkt, fik en rimelig positiv modtagelse. Gustavo Cardinal lagde ud med et energisk og kraftfuldt spil, mens dirigenten sørgede for, at orkestret konstant var i tæt musikalsk kontakt med solisten.Samtidig havde Joris de Rijbel fornøjelsen af at komme med små ironiske kommentarer på trompeten, som på den måde var med til at bringe morskab ind i musikken. I sidste sats havde begge solister lejlighed til at folde sig ud, hvilket de gjorde med stort overskud og fornemt musikalsk udtryk, hele tiden på baggrund af Kammerorkestrets sikre og præcise akkompagnement. Orkestret valgt a spille Tjaikovskijs Strygerserenade in c-dur.

KVITTERET MED LANGE KLAPSALVER: Dette stykke kan man næsten kalde for klassisk pop. Indsmigrende temaer og en fejende vals. Præcist spillet og med stor indlevelse, både hos orkestret og hos dirigenten, som næsten dansede sig igennem de smægtende toner. Det blev en overdådig udgave af dette kendte stykke, og der blev kvitteret med lange klapsalver ved koncertens afslutning."

Henrik Petersen – Nordvestnyt – August 2012

Børsen"Dejligt at lytte til var det næsten helt nye Hafnia Chamber Orchestra, hvis dirigent Simon Casali-Krzentowski har arrangeret den musik. Med sin elegante tegngivning som Simon Casali-Krzentowski opnåede han fuldstændig præcision og stor klangskønhed."

Ulrik Cold – Børsen – 19 June 2007

Kulturnaut"
Hafnia Kammerorkester spillede på elegant og overbevisende maner. Det unge men helt igennem professionelle orkester fulgte med stor præcision de mange rubati som sangerne tillod sig - helt i overensstemmelse med den tradition, som er typisk for bel canto sang. Orkestret var i det helt taget en udelt fornøjelse at lytte til, også i de værker der blev opført uden sangsolister. Ikke mindst violingruppen - hvoraf flere til daglig har deres virke i Radiosymfoniorkestret og Det Kgl. Kapel - imponerede med stor præcision og virtuositet. Men også i de mere følsomme og stille passager i musikken magtede både dirigent og orkester at fortælle en historie, der holdt publikum på det yderste af stolekanten hele aftenen igennen. Man tør forvente sig meget af  Hafnia Kammerorkester i fremtiden."

Rikke Nordmann – Kulturnaut – June 2007